Efter att ha blivit rejält missnöjd som annonsör hos på ett av de större affiliatenäten började en idé ta form hos Stefan Mahlstein, han ville skapa ett schysst affiliatenätverk. Det var mycket som gjorde Stefan besviken med existerande nätverk, affiliatemarknadsföring har ju möjligheten att vara helt resultatbaserad, ändå fanns det gott om fasta avgifter på hela marknaden.
När de 300.000 kr han investerat ätits upp av fasta avgifter och genererat totalt 8 sålda licenser av mjukvaran Poker Office bestämde han sig för att fasta avgifter inte har någon plats inom affiliatemarknadsföring. Det eleganta med affiliates är ju att man delar på vinsten, publishern kan få mer betalt för annonsören betalar bara för faktiska kunder och annonsören går in i projektet helt utan risk.
Lite drygt ett år senare tar idén form och Stefan köper tillsammans med några andra entreprenörer inkråmet i det affiliatenätverket Agent Interactive som gått i konkurs. Här finns både system och redan aktiva annonsörer tillsammans med några tusen registrerade publishers och Wordon är igång blixtsnabbt. I dagsläget finns ungefär 15 program hos Wordon och det ökar snabbt, frånvaron av fasta avgifter och att man tar hand om även mindre kunder på ett bra sätt är något som attraherar annonsörer, enligt Jörgen Sandahl, nytillträdd VD för Wordon. Starkast är man idag i resesegmentet men nya annonsörer och publishers tillkommer med accelererande hastighet.