Marknaden för Android applikationer har verkligen tagit fart världen över. Enligt en färsk rapport laddar genomsnitts användaren i USA ner cirka 40 applikationer per år. Det är i snitt en applikation var tionde dag. Men det finns nedsidor med att marknaden har blomstrat så som den har gjort.
För det första medför Androids öppna förhållningssätt till nya applikationer på ”Android Market” att det finns en uppsjö av gratisvarianter av populära betal-applikationer. Det gör att tillverkarna inte kan ta ut fullt så mycket betalt som de gör för sina motsvarigheter till iPhone. Det är ett problem för applikations-tillverkarna. Ett problem som har varit med från start med Android.
För det andra är piratkopior och svartamarknader för applikationer vanligt förekommande och relativt populärt i jämförelse med andra plattformar. I en undersökning där man frågat applikations-tillverkare för Android om piratkopior uppger 27 procent av de tillfrågade att det är ett stort problem för dom medan ytterligare 26 procent uppger att det är ett problem för dom.
[ad#Google Blogg]
Ungefär en tredjedel av de tillfrågade tillverkarna uppger att piratkopior har kostat dom över 10 000 dollar i förlorade förtjänster, andra uppger att piratkopior medfört ökade supportkostnader och att de har blivit tvingade till att öka serverkapaciteten för sina applikationer på grund av det okända antalet piratkopierade applikationer som använder deras servrar.
Tillverkarna menar att Google gör för lite för att stävja de svartmarknaderna och piratkopieringen av applikationer. I grunden är det deras riktlinjer för applikationer på ”Android Market” som möjliggör att de piratkopierade applikationerna laddas ner. Tillverkarna efterfrågar striktar riktlinjer för applikationer på ”Android Market”.
Källa 1