En färsk undersökning, gjord av McAfee, om konsumenters åsikter om e-handel visar att enbart en tredjedel av konsumenterna tror att de flesta e-handelssajter är säkra. Det är en minskning på cirka 11 procent sedan den senaste undersökningen 2009.
Undersökningen visar att konsumenterna är mer medvetna om säkerhetsriskerna vid e-handel än de var vid den föregående undersökningen. Något som är motsägelsefullt då teknologin och säkerheten har gjort stora framsteg på de två senaste åren. Men kan bero på att säkerhetsfrågor och nyheter kring internetsäkerhet har kommit fram i ljuset i samband med attacker från ”Anonymous” och liknande aktivister. 84 procent av konsumenterna känner sig till en viss mån otrygga när de delar med sig av personlig information vid ett e-köp.
Trots att säkerhetstänket är omfattande medger fyra av tio tillfrågade i undersökningen att de har handlat från en e-handel där de har haft bristande kunskap om e-handelns säkerhet. Av de fyra medger 11-30 procent av konsumenterna att ett bra rabatterbjudande var en av de avgörande faktorerna till ett köp. Något som stämmer överens med att undersökningen visar att de flesta låter bra erbjudanden gå före säkerhetstänket vid ett e-köp!
[ad#Google Blogg]
Samtidigt som det övergripande förtroendet för e-handel minskar avsevärt växer förtroendet för verifikationssigill som ”Trygg E-handel”, eller ”VeriSign Secured” allt starkare. Speciellt när konsumenterna handlar på mindre oberoende e-butiker. Hela 75 procent av de tillfrågade konsumenterna uppger att de väljer en e-butik med ett verifikationssigill snarare än en e-butik utan något sigill.
Källa 1