Behöver nästa iPhone representera en betydande uppgradering för att hålla jämna steg med Android?

Foto av författare

By Mjukvara.se

Mobiltelefonen har haft en otrolig utveckling sedan den uppfanns på tidigt 1980-tal. Idag har smartphonen en central roll i vårt samhälle och människor förlitar sig på enheten för kommunikation, information och underhållning. Utbudet har aldrig varit större och konkurrensen är hårdare än någonsin. I denna artikel tittar vi närmare på om nästa iPhone behöver en uppgradering för att hålla jämna steg med Android.

Mobiltelefonens betydelse

När mobiltelefonen uppfanns 1983 av den brittiske ingenjören Martin Cooper var det få som kunde föreställa sig vilken enorm betydelse enheten skulle ha idag. Till en början var mobiltelefonen väldigt stor och den enda funktionen var samtal. När Apple och dess grundare Steve Jobs lanserade den första iPhonen revolutionerade företaget mobilindustrin. Med smartphonen kom mobilapplikationen och det virtuella tangentbordet som därefter snabbt blev standardiserat av resterande mobilföretag. I takt med att mobiltelefonen fick allt större betydelse i samhället blev även samhället alltmer digitaliserat eftersom människor nu kunde få tillgång till digitala tjänster direkt i mobilen närsomhelst och varsomhelst.

Många företag var snabba med att etablera en stark digital närvaro som kunde möta den efterfråga som fanns från den moderna konsumenten. Online casinoindustrin är ett bra exempel på en bransch som var tidiga med att skapa en stark digital plattform i form av lättnavigerade hemsidor och mobilapplikationer. Väletablerade kunder därmed erbjuda klassiska casinospel som Live Blackjack eller roulette direkt till casinokonsumenten som kunde spela direkt i mobiltelefonen. Denna utveckling har inneburit att casinobranschen är större än någonsin och enbart den svenska marknaden omsätter idag 35 miljarder kronor.

iPhone och Android

Det finns en evig debatt om vilken av iPhone eller Android som är bäst. Man kan dock konstatera att det finns en hel del både likheter och skillnader mellan de olika mobiltelefonerna. Den stora skillnaden är att det är två olika operativsystem, iPhone använder iOS och Android är namnet på det andra operativsystemet. iOS används enbart på Apples produkter medan Android är ett öppet system som används att många tillverkare.

I regel släpps en ny iPhone vartannat år och spänningen är alltid stor när Apple ska presentera en ny modell. Den senaste iPhonen heter iPhone 14 Pro Dynamic Island och har marknadsförts som världens mest avancerade smartphone. Många experter hävdar i stället att iPhone har tappat gentemot Android när det kommer till både teknik och innovation.

Vad behöver Apple göra?

Även om iPhone fortfarande är ett givet val för många mobilanvändare idag kan man konstatera att många Androidtillverkare som Samsung har satsat på modeller som får iPhone att kännas gammal. 2019 släppte Samsung den första Galaxy Fold som är en vikbar smartphone med en förbättrad prestanda. Med hjälp av denna nya teknik har du möjlighet att omvandla en smartphone till en surfplatta. Apple har fortfarande inte kommit med en vikbar modell vilket kanske symboliserar att man ständigt jagar Android-konkurrenterna. Man kan konstatera att Apple behöver lansera en ny modell som får upp intresset hos konkurrenterna. Apple har genom historien varit extremt duktiga på att lansera nya användarvänliga modeller som tagit världen med storm.

Sammanfattning

Mobiltelefonen är en numera en självklarhet i dagens digitaliserade värld. Människor använder enheten till allt från kommunikation, information till underhållning. Utvecklingen av mobiltelefonen har fått stora konsekvenser för näringslivet som numera kan erbjuda sin kunder digitala tjänster och produkter direkt i mobiltelefonen. Apple har ända sedan lanseringen av den första iPhonen 2007 var den populäraste mobiltillverkaren men faktum är att företaget har hamnat efter sin Android-konkurrenter. Samsung har exempelvis lanserat Galaxy Fold som innehar en design och teknik som inte iPhone kan erbjuda. Därför är det viktigt för Apple att man kan vid nästa lansering kan erbjuda en ny modell som fångar intresset hos dagens konsumenter så att man inte hamnar ännu längre ifrån sina konkurrenter.